Головна » Видавнича діяльність » Бібліотека для юнацтва сьогодні: нові можливості, нова якість обслуговування.
10.11.2010
Бібліотека для юнацтва сьогодні: нові можливості, нова якість обслуговування.

Cокульська Олександра Зіновіївна завідувач Калуської міської

бібліотеки для юнацтва


Бібліотечне обслуговування – це відкрита, багаторівнева підсистема бібліотеки по наданню різноманітних інформаційних послуг, орієнтована на користувачів. Тому бібліотеки не обмежуються спостереженням за мінливими запитами, але все частіше прибігають до маркетингового дослідження. При цьому досліджується думка користувачів про обслуговування з широкого спектру питань (послуги, відмови, ступінь комфорту, режим роботи, вимоги до бібліотекаря й ін.), а також вивчається інформаційний ринок у цілому.

В умовах жорсткої конкуренції з електронними засобами масової інформації, Інтернетом створення комфорту і сучасного дизайну в бібліотеці є умовою в боротьбі за читача. В емоційно-психологічному плані створення позитивного образу бібліотеки велике значення має персональна робота про кожного відвідувача бібліотеки, повага до нього. На користувачів значний вплив справляє загальна бібліотечна атмосфера: затишність, оформлення інтер’єрів, озеленення. Адже всім приємно працювати в читальному залі, де багато квітів, панує затишок, а бібліотекарі зустрічають вас привітно і доброзичливо.

Для юнацької бібліотеки, де вікова специфіка може передбачати, з одного боку, певну сором’язливість, вразливість, а з іншого – браваду, навіть агресивність читача, обов’язково повинно бути доброзичливе, толерантне ставлення до користувачів.

Комплекс заходів спрямованих на створення комфортних умов у бібліотеці, сприятиме підвищенню якості обслуговування читачів.


Уже немає необхідності когось переконувати в тому. Що сучасні комп’ютерні технології надають величезні можливості для ефективної роботи бібліотек і якісного обслуговування читачів.

Серед традиційних форм роботи з’являються нові, інтерактивні. Вже давно стало зрозуміло, що електронні посібники, ігрові ресурси більш зрозумілі й цікаві для сучасної молоді.

Поняттям ‹‹бібліотечна реклама›› сьогодні, мабуть, нікого не здивуєш. З недавніх пір реклама стала не тільки невід’ємною частиною професійної діяльності, але й засобом для залучення читачів, розкриття можливостей бібліотеки й формування її позитивного іміджу. Як же може використати цей засіб звичайна бібліотека для юнацтва? Неодмінна умова – мінімальні витрати й максимальний ефект.

З метою охоплення бібліотечним обслуговуванням нових читачів передбачаються виступи з відповідною інформацією у навчальних закладах, розповсюдження об’яв – запрошень, проведення екскурсій тощо. Пропаганді бібліотеки, створенню її іміджу активно сприяють також засоби масової інформації – місцеве телебачення, радіо, преса.

Молодь – особлива категорія читачів. Вона потребує великої уваги, індивідуального підходу і неформального обслуговування. Бібліотека реалізує цю функцію в різноманітних формах обслуговування: видачі документів, бібліографічних і фактографічних довідках, оглядах, виставках, презентаціях книг і т.д. (Наприклад, Калуською бібліотекою для юнацтва в 2009 році проведено презентацію книг ‹‹Розстріляне Відродження››, які були подаровані МБФ ‹‹Смолоскип››).


Важливим джерелом масової інформації для читачів є, перш за все, бібліотечні фонди при умові, що читачі мають до них відкритий доступ.

Ознакою оптимального бібліотечно-інформаційного обслуговування вважається відповідність складу та якості фонду попиту користувачів на відповідну літературу. Введення платних послуг дало можливість суттєво покращити надходження нової друкованої продукції в бібліотеку і якісніше здійснювати обслуговування читачів. Закупівля літератури здійснюється на основі вивчення ‹‹Зошиту незадоволеного попиту користувачів›› та із врахуванням новинок, які надходять в книгарні.


Найбільш поширеним платними послугами бібліотеки є: продовження терміну користування документами, видача літератури за ‹‹нічним абонементом››, ксерокопіюванням документів та інше.

Найпоширеніший спосіб розкрити фонд бібліотеки – це організація книжково-ілюстративної виставки.

Найбільш ефективним методом масової інформації читачів є універсальні виставки нових надходжень з відкритим доступом до експонуючої літератури. Вони інформують читачів не тільки за основними, але й за суміжними проблемами.

Але інколи бібліотечні працівники спостерігають, що, не зважаючи на актуальність матеріалів, що подані на книжкових виставках, читачі не завжди звертають на них увагу. Проте в бесідах між собою, з бібліотекарем читачі торкаються тих тем, проблем, яким присвячені книжкові виставки. Це вказує на необхідність інноваційного підходу до організації та оформлення даної форми обслуговування читачів.

Отож, які предмети й аксесуари можна використати для оформлення виставки? Найрізноманітніші.

Це можуть бути:

  • художні елементи (портрети, ілюстрації, плакати, репродукції картин, фотографії, фотошпалери);

(Наприклад, репродукція картин на виставку ‹‹Живопис – це моя професія‼›› (до дня народження Т.Шевченка), ілюстрації, що демонструють ‹‹Діловий стиль››, ‹‹Повсякденний стиль››, ‹‹Вечірній стиль›› на виставці ‹‹Зовнішній вигляд – складова іміджу молодої ділової людини››

  • декоративні елементи (квіти, драпірування, вишиті рушники);

(Наприклад, сердечка з цитатами про кохання на виставці ‹‹Любові всевишній присвячується›› (до Дня св. Валентина), вишитий рушник та писанки – ‹‹Дзвонять дзвони величаво›› (до Великодня).

  • природний матеріал (шишки, черепашки, камені, вигадливе коріння, гілки) і вироби з нього;

  • ‹‹мистецькі твори рук і роздумів читацьких››: малюнки, вироби (дзвіночки із кришок і кольорових стаканчиків з-під йогурту), відгуки на книги, міні-твори;

(Наприклад, плакат з поєднанням намальованих осінніх листочків та екібано з різнокольорового листя під назвою ‹‹Душі аптека – бібліотека›› (до 30-річчя з часу заснування Калуської бібліотеки для юнацтва);

  • предмети й речі, що допомагають створити образ людини або епохи (віяло, бінокль, свічки, солдатський казанок, повітряна кулька, іграшки, макети, муляжі) і багато іншого.

(Наприклад, гвоздики та солдатська фляга – виставка ‹‹За тих, хто впав в бою за крок до перемоги›› (до Дня Перемоги).

Найчастіше поєднуються різні елементи. Оголосити весь список аксесуарів практично неможливо. Підійде все, що допоможе розкрити тему виставки, залучить до неї увагу читачів, звичайно, при дотриманні смаку й почуття міри.

Велике значення має підбір кольорів і колірних сполучень. Бажано використати при оформленні не більше трьох кольорів, інакше виставка вийде не яскравою, а строкатою. Виняток становлять виставки, де строкатість виправдана назвою (‹‹Різнокольорові сторінки››, ‹‹Строкаті фантазії››, ‹‹Новорічний калейдоскоп››, ‹‹Весела мозаїка››).

Бажано, щоб виставка мала дві відокремлених частини, кожна з яких містить матеріали щодо існуючих, можливо, протилежних точок зору на одну й ту ж проблему. Назва виставки повинна мати полемічний характер. (Наприклад, ‹‹ Поруч зі мною – хворий на СНІД: відвернутись чи простягнути руку?›› і т. ін.).


Серед основних напрямків роботи бібліотеки значна увага приділяється ретельному вивченню інформаційних потреб молоді та юнацтва. Проведене анкетування було спрямоване на виявлення ставлення читачів до бібліотеки, їх побажань щодо удосконалення обслуговування (‹‹Бібліотека твоїми очима››, ‹‹Яким повинен бути читальний зал››, ‹‹Місце бібліотеки для юнацтва в житті молоді››, експрес – анкета ‹‹Кого Ви вважаєте бібліотекарем – професіоналом ?››і т. ін. ).


Благодійні акції теж сприяють зулученню нових читачів та заохоченню до читання постійних користувачів бібліотеки.

Наприклад, користувачі, які подарували бібліотеці більше 10 книг, протягом року обслуговуються безкоштовно.

Двічі на рік (23 квітня – до Всеукраїнського дня бібліотек) користувачі – боржники можуть повернути книги без сплати пені, не втратити право користуватися послугами бібліотеки і надалі.

Акція ‹‹Приверніть друга в бібліотеку!›› дає можливість читачеві та його другу (звісно записавшись в бібліотеку) відвідати книгосховище абонементу та вибрати цінні книги.


Масово-інформаційна робота в бібліотеці.

З метою залучення читачів до бібліотеки працівниками проводяться різноманітні масові заходи, які разом з тим виконують важливу виховну роль.

На сьогоднішній день дуже важливим у роботі бібліотек є запровадження нових форм масової роботи.

Форми і методи проведення заходів можуть бути різними: молодіжні, ток-шоу, соціальні тренінги, слайд-бесіди, віртуальні подорожі, медіа-презентації, зустрічі із цікавими людьми, вечори-подиву, техно-екскурсії, вечори-демонстрації людських можливостей та ін. Наприклад:

  • Вечір оновлення душі ‹‹День подяки життю›› (до свята Різдва)

  • Літературно-музична імпреза ‹‹В ній материнська ласка та любов›› (до Міжнародного дня рідної мови)

  • Заочна екскурсія ‹‹День Незалежності: історія і традиційні святкування››

  • Літературно-музична кав’ярня ‹‹Душі аптека – бібліотека››

  • Година спілкування ‹‹Етика і етикет сучасного бізнесу››

  • Тиждень дитячої та юнацької книги „Завітайте в бібліотеку”

- презентація книжкової виставки „З книгою через століття”;

- прес-калейдоскоп „Наш улюблений журнал”;

- інформаційний коктейль „Цікавий світ навколо тебе”;

- розважально-ігрова програма „Ерудит біля книжкової полиці”;

- конкурс „Слідство веде бібліограф”;

  • День молоді ‹‹Незрівнянний молодості час››

  • Заочна подорож по Івано-Франківській області ‹‹Цікаві місця Івано-Франківщини››.

Важливо при підготовці та проведенні заходів враховувати, що цікавить підлітків (тінейджерів) та молодь на даний момент. (Наприклад, цікаво пройшла зустріч за круглим столом ‹‹молодіжна субкультура – складова розвитку підлітка››. На столах були розставлені фотографії представників різних субкультур: панки, хіп-хопери, скінхеди, растамани, фріки, готи, емо та ін.)

Живе обговорення нагальних питань робить більш активною громадянську позицію молоді, вчить її масштабно мислити, сприяє подоланню байдужості та пасивності.

Частими гостями бібліотеки є працівники центру соціальних служб для молоді, лікарі, працівники правоохоронних органів у справах неповнолітніх, працівники прокуратури та інші. Бібліотекою було проведено цілий ряд цікавих масових заходів: година – застереження ‹‹Цей день без куріння›› (до Дня відмови від куріння), пізнавально-виховна година ‹‹ВІЛ/СНІД. Знання і розуміння›› (до всесвітнього Дня боротьби зі СНІДом), вікторина-тест ‹‹Що ти знаєш про ВІЛ/СНІД?››, інформаційна панорама ‹‹Знати, щоб жити›› (профілактика шкідливих звичок) та ін.


Бібліографічний огляд як метод усної інформації читачів з метою пропаганди кращих творів науково-технічної літератури досить широко розповсюджений в бібліотеках.

Найбільший ефект бібліографічні огляди дають у поєднанні з наочними методами інформації про літературу: виставками, відкритими переглядами книжкових новинок. (Наприклад, огляди літератури: ‹‹Наша планета – живий світ››, ‹‹Безсмертна велич Перемоги›› та ін.)


Особлива увага надається інформаційній підтримці освіти, питанням профорієнтації старшокласників. Бібліотека проводить змістову профорієнтаційну роботу з молоддю, допомагає у виборі майбутньої професії.

Багато молодих людей вперше замислюються про вибір професії перед отриманням атестату зрілості. Чи правильно був зроблений вибір, чи затребувана у суспільстві твоя професія, молодь розуміє лише після закінчення вузу або взагалі після декількох років праці не за своєю спеціальністю. Як же уникнути подібних помилок? Щоб зменшити їх вірогідність учням перш за все потрібна інформація.

Великою популярністю серед користувачів бібліотек юнацького віку користуються виставки ‹‹Куди піти вчитися?›› та ‹‹Все про незалежне тестування››, де зібрано інформацію про існуючі навчальні заклади (вузи, коледжі, професійно-технічні училища, гімназії) та умови вступу до них. Проводяться зустрічі з представниками центру зайнятості (‹‹Правильний вибір професії – важливий крок у житті!››), брейн-ринги (‹‹Цікавий світ професій››) та ін.

Найбільш популярні на сьогодні професії, які в майбутньому будуть освоєнні молоддю: менеджер, адвокат, економіст, програміст, бізнесмен, психолог, автомеханік, брокер, дизайнер, продавець, інженер-еколог. Не „вийшли з моди” і професії перекладача, лікаря, вчителя, художника, вихователя, журналіста, водія, музиканта та військового.


Основною стратегією розвитку України в початковому десятилітті є підвищення її економічного потенціалу, залучення до європейських структур на рівні повноправного партнерства і, головне, вступ до Європейського Союзу.

Для реалізації цієї мети потрібно формувати позитивну думку щодо Європейського вибору України, що ставить перед бібліотекарями таке завдання, як поширення знань про європейські держави, їх культуру, історію, економіку.

У зв’язку з цим було проведено хвилину інформації ‹‹Що ви знаєте про Євросоюз?›› та конкурс творчих робіт ‹‹Європейський Союз – крок назустріч››, організовано виставку ‹‹Інтеграція України в ЄС – стратегічна мета держави››. Учасники та переможці конкурсу отримали в дарунок добір книг, подяки та грамоти.


Бібліотека активно популяризує літературу, що сприяє морально – етичному зростанню, налагодженню стосунків з батьками та створенню психологічного комфорту в сім’ях. В бібліотеці розміщено інформацію про діяльність Центру соціальних служб для молоді, про Управління у справах сім’ї, молоді, фізичної культури та спорту, а також інформацію для сімей, які мають бажання усиновити дитину, виховують дітей з обмеженою мобільністю (адреси, ‹‹телефони довіри›› та ін.)

Організовуються виставки-поради (‹‹Сімейна гармонія – баланс почуттів та розуму›› (15 травня – Міжнародний день сім’ї), зустрічі з представником служби для дітей та молоді (‹‹Все починається з родини››), години корисних порад для молодих матерів (‹‹Мати – символ добра на землі›› (до Дня Матері) та ін.

Дуже цікавить підлітків та молодь вічна тема кохання. Саме коханню в житті відомих українських поетів був присвячений молодіжний вечір ‹‹Всьому початком є любов!››, бібліотечна виставка ‹‹Любові всевишній присвячується››. Надзвичайно вдало зуміли відтворити образи відомих поетів та їх коханих юні читачі бібліотеки.

Під звуки класичної музики перегорнулися одна за одною сторінки журналу („Його кохана…” (Тарас Шевченко і Ганна Закревська), „Тричі мені являлася любов” (Іван Франко і Ольга Рошкевич), „Твої листи завжди пахнуть трояндами…” (Леся Українка і Сергій Мержинський), „Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов!” (Павло Тичина і Лідія Папарук), „О щастя моє чудесне, горе прокляте моє…” (Володимир Сосюра і Марія Данилова), „Моя любов – лише тобі” (Олена і Михайло Теліги), демонструвалися фотографії відомих поетів та їх коханих, звучали поетичні рядки. На згадку про участь в заході учні отримали відкритки-валентинки.


Щоб виявити обдаровану молодь та сприяти підвищенню естетичної культури і творчих здібностей, бібліотека організовує і проводить конкурси, турніри, зустрічі з юними поетами, вечори поезії тощо. Наприклад, вечір поезії ‹‹Я вибрала долю сама…›› відчинив двері в дивовижно яскравий світ художнього слова Ліни Василівни Костенко. Гостем літературного заходу була викладач Калуського коледжу культури і мистецтв (Ярославцева Наталія Дмитрівна), яка відкрила слухачам маловідомі сторінки життя і творчості поетеси. Поезія Ліни Костенко звучала у виконанні одинадцятикласників ЗОШ №3 та студентів коледжу культури і мистецтв. До оформлення виставки входили портрет Ліни Костенко та цитати з її творів розвішені на стіні.

Особливо вдало відбулося літературно-мистецьке свято ‹‹Його зачарували світ›› (до 60-річчя від дня народження В.Івасюка), яке провели працівники бібліотеки спільно з Центром художньої творчості, юнацтва та молоді. Гостей свята зачарували пісні В.Івасюка, які виконали юні вихованці зразкової вокально-естрадної студії ‹‹Орфей››. Звучав також запис голосу самого композитора. Творчий та життєвий шлях В.Івасюка розкривали фотовиставка ‹‹Володимир Івасюк: Мелодія життя›› та книжково-ілюстративна викладка літератури ‹‹Життя моє – обірвана струна››.

Також проведені:

  • Мистецька година ‹‹Співець карпатського краю››

  • (до 100-річчя від дня народження Анатолія Кос-Анатольського, композитора, творця опер, балетів і популярних пісень, уродженця м. Коломиї)

  • Година корисних порад ‹‹Мистецтво бісероплетіння››

  • Кілька хвилин класичної музики „Жива легенда епох: В.А.Моцарт” (до 290-річчя від дня народження В.А.Моцарта)

  • Соціологічне опитування – психологічний тест ‹‹Художник, мислитель чи ділова людина››.


Популяризація краєзнавчої літератури завжди була невід’ємною частиною роботи Калуської бібліотеки для юнацтва. У читальному залі бібліотеки оформлено стенд ‹‹ Люби і знай свій рідний край››, діє виставка „Поетичні наспіви Калуша”, поетичні години, присвячені відомим людям та подіям нашого краю.

З метою оперативного знайомства читачів з подіями, що відбуваються на Калущині, бібліотека активно використовує місцеві періодичні видання: "Дзвони Підгір’я”, "Вікна”, "Вісті Калущини”. Протягом багатьох років ведеться тематична добірка газетних матеріалів з історії краю:" Мій рідний Калуш”," Поети та письменники Калущини”, "Славетні імена краян”.


Робота з періодичними виданнями.

Велике значення для споживача мають досьє на визначені теми: ‹‹Відкриваючи свою справу››, ‹‹Наркоманія і підліток››, ‹‹Вибори. Реформи. Влада››, ‹‹Юристи відповідають››, ‹‹Молодіжні організації››, ‹‹Калуська міська рада інформує››. Вони зручні тим, що кожна містить добірку матеріалу на визначені теми.

В бібліотеці було проведено такі заходи: репортаж зі сторінок періодичних видань ‹‹Майбутньому бізнесмену››, презентація журналу ‹‹По рубриках журналу ‹‹Право України››, репортаж зі сторінок періодичних видань ‹‹ Екологічні тривоги Калущини›› та інші.

Хоча користувачами бібліотеки для юнацтва є читачі віком від 14 років і старші, варто звернути увагу і на маленьких відвідувачів бібліотеки, які приходять разом з молодими батьками. Можна передплатити 1-2 журнали для дітей. (Наприклад, ‹‹Колосок››, ‹‹Зернятко››) Поки мама працює в читальному залі, дитина переглядає цікавий журнал.


Достатня кількість читачів є абонентами індивідуального та групового інформування. В бібліотеці вже досить давно сформовано декілька таких груп, які потребують додаткової інформації, серед них є молоді батьки, викладачі з різних предметів, керівники гуртків Центру художньої творчості дітей, юнацтва та молоді., працівники Центру соціальних служб для сім’ї та молоді, методисти палаців культури та інші.


Усе ширше використовуються в практиці роботи бібліотек, що прагнуть максимально використати ‹‹лікувальні›› можливості книг, програми по ‹‹бібліотерапії››. ‹‹Бібліотерапія›› націлена на формування в молоді навичок і здібності протистояти неординарним ситуаціям (хворобам, стресам, депресіям), зміцнення сили волі, підвищення інтелектуального і освітнього рівня на основі синтезу ситуацій читання. Усе більше використовуються різні варіанти ‹‹бібліотерапії››, пов’язані з літературними жанрами: сміхотерапія, терапія філософською літературою, терапевтичні можливості жанру ‹‹романтичної›› фантастики, бойовика, трилера, любовного роману й ін.

Працюючи у тісній співдружності з управлінням у справах сім’ї та молоді, фізичної культури і спорту, міським Центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, школою-інтернатом для слабочуючих, комісією у справах неповнолітніх, ЦХТУМ, Калуським бізнес-центром, службою зайнятості, кімнатою школяра, молодіжною організацією КУН, міською організацією Батьківщина молода, навчальними закладами та просвітницькими організаціями юнацька бібліотека намагається своєю роботою сприяти формуванню соціальної особистості, національної свідомості, почуття гідності, честі, поваги до історії свого народу, формуванню правової та екологічної культури, утворенню здорового способу життя, розвитку духовності, захисту моралі, вихованню економічного мислення.

Ми добре розуміємо, що робота в сучасних умовах – це постійний пошук невикористаних резервів. І сьогодні одним з важливих завдань, що ставить перед собою колектив, є створення позитивного іміджу не тільки закладу, а й бібліотечного працівника. Саме від професійного рівня, людських якостей бібліотекаря та враження, яке він справляє на користувача, певною мірою залежить статус і роль юнацької бібліотеки в суспільстві.

Ми прагнемо і надалі реалізовувати всі свої можливості, енергію та професіоналізм на користь своїм читачам, зробити бібліотеку найпривабливішим місцем молоді, найкращою інформаційною фірмою.


Категорія: Видавнича діяльність | Переглядів: 33004 | Додав: biblioteka | Рейтинг: 3.6/51
Неділя, 24.10.2021, 17:01


Untitled
ГОЛОВНА
ПРО БIБЛIОТЕКУ
СТРУКТУРА
НОВИНИ
ФОТОГАЛЕРЕЯ
ПОСЛУГИ
ВИДАВНИЧА ДІЯЛЬНІСТЬ
ПЕРІОДИЧНІ ВИДАННЯ

Пошук

Нові видання обласної
бібліотеки для юнацтва

Календар знаменних і пам’ятних дат на 2022 рік

Лауреати обласної ім. В. Стефаника та міської ім. І. Франка літературних премій.

Інформаційний бюлетень "Час. Книга. Молодь" за 2020 рік.

Всі видання

Наше опитування

Чи відвідуєте Ви нашу бібліотеку?
Всього відповідей: 228

Календар

«  Листопад 2010  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Архів записів

Статистика

Український рейтинг TOP.TOPUA.NET КОМПІК ІФ інформаційно-довідковий портал Івано-Франківська. Розмістити оголошення, фірми, установи, сайти та інше. Івано-Франківськ
Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0
Вихід

Форма входу

Cтворення сайтів Івано-Франківськ Хостинг від uCoz |